Sekce železniční dopravy sdružuje velmi významné dopravní, spediční a dodavatelské firmy provozující železniční, případně kombinovanou dopravu, nebo se významně podílejí na budování železniční dopravní infrastruktury.
Činnost sekce spočívá především v odborných složkách provozních, přepravních, vozidlových a v infrastrukturách. Cílem je přiblížit se požadavkům a záměrům EU v oblasti železniční dopravy, zachovat plnou funkčnost železniční dopravy v ČR a být plnohodnotnou součástí evropské železniční sítě.
Přijetím zákona č.266/94 Sb. o drahách byl umožněn, mimo ČD, přístup dalších dopravců na železnici. Z toho vyplynula nutnost zajistit mimo konkurence i spolupráci všech zúčastněných dopravců. Železnice má v ČR v současné době v nákladní dopravě zhruba 25 % podíl proti silniční nákladní dopravě, což není nikterak přepravně významný podíl, ale v rámci Svazu dopravy usilujeme, aby se tato disproporce v dohledné době změnila ve prospěch ekologičtější železniční nákladní dopravy.
Programové teze sekce kombinované a železniční dopravy Svazu dopravy pro rok 2023 a následující
- zvyšování kapacity železničních drah jak pro nákladní, tak osobní dopravu jak jejich výstavbou, tak rekonstrukcí
- zvyšování investic do drážní sítě, umožňující absorbovat zvýšené požadavky na přepravu ekologicky šetrnějších energetických surovin
- zvyšování provozních prostředků pro zajištění stabilní a kvalitní provozuschopnosti drážní sítě
- podpora kombinované dopravy zvyšováním kapacity terminálů vč. přechodů silnice/železnice a voda/železnice
- podpora rekonstrukce, výstavby a provozování železničních vleček a zařízení služeb
- provozní podpora kombinované dopravy
- provozní podpora jednotlivých vozových zásilek (JVZ) a podpora kooperace módů silnice=železnice v oboru JVZ
- podpora drážní elektromobility nejúčinnějším a nejekologičtějším přenosem energie – trolejovou elektrifikací drah
- výstavba dalších modálně konkurenceschopných tratí pro osobní a nákladní dopravu do zahraničí
- podpora digitalizace přepravních agend při zachování technologické svobody dopravců, tj. podpor tržních řešení digitálních nástrojů a nikoli vnucování byrokraticky nařízených agend a státem/EU vnucených způsobů řešení.
Martin Hořínek, CEO, METRANS Rail, s. r. o.
předseda sekce
Ing. Vladimír Fišer, ředitel Bohemiakombi, a.s.
místopředseda sekce