Sekce železniční dopravy, sdružuje velmi významné dopravní, spediční a dodavatelské firmy provozující železniční, případně kombinovanou dopravu, nebo se významně podílejí na budování železniční dopravní infrastruktury.
Činnost sekce spočívá především v odborných složkách provozních, přepravních, vozidlových a v infrastrukturách. Cílem je přiblížit se požadavkům a záměrům EU v oblasti železniční dopravy, zachovat plnou funkčnost železniční dopravy v ČR a být plnohodnotnou součástí evropské železniční sítě.
Přijetím zákona č.266/94 Sb. o drahách byl umožněn, mimo ČD, přístup dalších dopravců na železnici. Z toho vyplynula nutnost zajistit mimo konkurence i spolupráci všech zúčastněných dopravců. Železnice má v ČR stále významný podíl především v nákladní dopravě, kde zajišťuje 40% veškeré nákladní dopravy, což je výrazně více, než je v Evropě obvyklé. V osobní dopravě se přes mírný pokles dokonce její podíl na trhu při značném poklesu autobusové dopravy zvyšuje.
Velice rychle se rozvíjel počet dopravců v nákladní dopravě, a to především u hromadných substrátů při dopravě z místa těžby, resp. výroby, do místa spotřeby. Vstup externích dopravců na síť železnice se uskutečňuje za cenu regulovanou Ministerstvem financí, což způsobuje celou řadu problémů na straně externích dopravců i na straně správce sítě ČD.
Po zahájení privatizace a pronájmů regionálních tratí se začíná rozvíjet i provozování osobní dopravy více dopravci. I zde je sporný bod, a to rozdělování státní dotace na osobní dopravu, protože není stanoveno dotační pravidlo.
Z koncepčního hlediska stojí před sekcí v současné době především úkoly spojené se spoluprací na realizaci tezí stanovených usnesením vlády o dopravní politice České republiky pro oblast železniční dopravy. Zde se jedná především o úkoly v privatizačním a transformačním procesu ČD, v přípravě podmínek pro vstup do EU, zajištění optimalizované dopravní obsluhy regionů, rozvoji infrastruktury a harmonizaci podmínek dopravního trhu.
V návaznosti na tyto základní úkoly se v dané době jeví jako nejdůležitější výrazné zlepšení legislativního rámce železniční dopravy jak uvnitř tohoto dopravního oboru, tak i ve vztahu k ostatním druhům dopravy.
Programové teze sekce kombinované a železniční dopravy Svazu dopravy pro rok 2023 a následující
- zvyšování kapacity železničních drah jak pro nákladní, tak osobní dopravu jak jejich výstavbou, tak rekonstrukcí
- zvyšování investic do drážní sítě, umožňující absorbovat zvýšené požadavky na přepravu ekologicky šetrnějších energetických surovin
- zvyšování provozních prostředků pro zajištění stabilní a kvalitní provozuschopnosti drážní sítě
- podpora kombinované dopravy zvyšováním kapacity terminálů vč. přechodů silnice/železnice a voda/železnice
- podpora rekonstrukce, výstavby a provozování železničních vleček a zařízení služeb
- provozní podpora kombinované dopravy
- provozní podpora jednotlivých vozových zásilek (JVZ) a podpora kooperace módů silnice=železnice v oboru JVZ
- podpora drážní elektromobility nejúčinnějším a nejekologičtějším přenosem energie – trolejovou elektrifikací drah
- výstavba dalších modálně konkurenceschopných tratí pro osobní a nákladní dopravu do zahraničí
- podpora digitalizace přepravních agend při zachování technologické svobody dopravců, tj. podpor tržních řešení digitálních nástrojů a nikoli vnucování byrokraticky nařízených agend a státem/EU vnucených způsobů řešení.

Martin Hořínek, CEO, METRANS Rail, s. r. o.
předseda sekce

Ing. Vladimír Fišer, ředitel Bohemiakombi, a.s.
místopředseda sekce