Stanovisko Svazu dopravy České republiky k programovému prohlášení vlády
Svaz dopravy ČR vítá, že vláda považuje rozvoj dopravní infrastruktury za klíčový prvek hospodářského růstu, dostupnosti služeb a regionální vyváženosti. Oceňujeme důraz na propojení všech druhů dopravy, využití PPP projektů a zjednodušení povolovacích procesů. Úspěch naplnění vládního programu však podmiňuje stabilní a předvídatelné financování dopravních projektů a zachování technologické neutrality v dopravní politice.
Silniční doprava
Svaz dopravy kvituje dokončení páteřní dálniční sítě (D1, D3, D6, D11, D35, D49, D52) a rozšíření Pražského okruhu.
Vítáme otevření liniového zákona za předpokladu, že bude v budoucnu možnost využití i pro silnice II. a III. tříd, kde bude stanovený veřejný zájem. Co však programové prohlášení vlády neřeší financování oprav a údržby silnic II. a III. třídy. Dále chybí závazek k navýšení rozpočtu SFDI a víceletým investičním rámcům.
Železniční doprava
Svaz dopravy vítá důraz na zvýšení kapacity stávajících koridorů, zvýšení rychlosti na 200 km/h, rozšíření elektrifikace, zavádění ETCS a podporu kombinované dopravy a rozvoje překladišť. Je třeba, aby stavby nezbytné ke zvýšení kapacity co nejméně omezovaly provoz na železnici, jinak bude ve střednědobém horizontu efekt spíše opačný, masivní stavební činnost na hlavních koridorech v následujících bude mít zásadní dopad na provoz. Řešením je posilování kapacity výstavbou nových tratí, které doplní nejpřetíženější úseky.
Klíčová je však potřeba stabilního a předvídatelného financování infrastruktury, pokračování modernizace tratí. Je třeba zbrzdit zavádění nových technologií (DAC apod.), jelikož náklady na jejich pořízení jsou neúměrně vysoké a pro řadu železničních nákladních dopravců by mohly být likvidační.
Současně chybí konkrétní závazky k vysokorychlostním tratím a řešení strukturální krize nákladní železniční dopravy, která podobně jako průmysl bojuje s vysokými cenami elektrické energie a úbytkem přepravního objemů tradičních komodit.
Letecká doprava
Svaz dopravy podporuje projekt modernizace Letiště Praha, včetně kolejového napojení z centra města, jako klíčové investice do budoucnosti naší země. Chceme, aby Česká republika měla moderní, bezpečné a konkurenceschopné letiště s dostatečnou kapacitou, které bude sloužit lidem, podpoří podnikání a přinese nové pracovní příležitosti.
Vodní doprava
Svaz dopravy shledává jako pozitivní bod urychlení výstavby vodního stupně Děčín a zachování přístupu k moři. Priorita by však měla být také na dobudování infrastruktury, zajištění financování údržby vodních cest, zajištění proplavovacích časů na plavebních komorách adekvátně k významu zařazení v TEN- T a smlouvy AGN, řádné a včasné údržbě jenž povede ke zkrácení odstávek vodních cest, v případě dlouhodobých odstávek započítávat do cen i částečné kompenzace ztrát vodního sektoru, pro jeho přežití (funkčnost vodních cest je základ pro správné fungování sektoru) a v neposlední řadě podporovat výstavbu a modernizaci lodního parku.
Společné priority Svazu dopravy
- Dlouhodobé stabilní financování dopravní infrastruktury. Okamžitou prioritou je doplnit státní rozpočet o nezbytné finanční prostředky pro rok 2026 !!
- Technologická neutralita v dopravní politice.
- Zjednodušení legislativy, zrychlení povolovacích procesů, digitalizace.
- Podpora technického vzdělávání a rekvalifikací v dopravních oborech.
- Pravidelný dialog vlády se Svazem dopravy a odbornou veřejností při přípravě strategických dokumentů.